fbpx

Maailman kalleimmat hajusteet: millaisia ne ovat ja miten ne tehdään?

Hyvän hajuveden käyttäminen ei ole mitenkään ylellisyyttä, mutta kalliiden semmoisten on, ja mitä ylellisyyttä! Ihmiset käyttävät mielellään valtavia summia hajuvesiin. Jos ilmaisemme arvon rahana, se osoittautuu 72,7 miljardiksi euroksi, ja tämä on vain vuodelle 2018. Tällaisen ostohalu antaa meille vain mahdollisuuden toivoa markkinoiden lisääntymistä ja viimeisen kauden kallisvesien hintojen laskua. Mikäli haluat tuoreita uutuuksia tai jäljittelemättömiä klassikoita, sinun ei tarvitse odottaa alennuksia. Katsotaanpa, miksi jotkut hajuvedet ovat kalliimpia kuin toiset, osan koostumus on epätavallisempi kuin toisen ja kuinka erilainen eliitin laatu on markkinoilla. 

Ainutlaatuisen hajuvesituotteen luomiseksi tarvitaan 3 asiaa:

Harvinaiset aineosat (kasvit, kukat, puut, eläin rauhasia); 

Markkinointikustannukset (Internet-mainonta, TV); 

Pakkauskustannukset (pullon sisustus).

Yksi pisara voi olla kalliimpaa kuin kulta

Vain yksi komponentti koostumuksessa voi nostaa hintalappua taivaalle. Monet kalliit hajuvedet on valmistettu todellisesta myskistä, jonka erittävät harvinaiset peuralajit tai vaikeasti saatavissa olevat  iirisjuuren öljyt, herkkien kukkasten terälehdet. Tällaiset koostumukset eivät ole halpoja, koska ne on valmistettu käsin kerätyistä luonnollisista aineosista. Otetaan esimerkiksi Jean Patou’s Joy – yhden pullon tekemiseen tarvitaan 400 ruusua ja 10 600 jasmiinikukkaa. Lisäksi koostumus sisältää muita erityisiä komponentteja: siittiövalasambra, harvinainen oud, bulgaria ruusu.

Ruusuöljy on arvokas materiaali, joka on tuotu Sofiasta. Silmujen keräys järjestetään varhain aamulla, ennen auringonnousua. Kukkien lisäsuojausta ja jatkuvaa kastelua tarvitaan, jotta kukat eivät pilaannu auringon alla. Jokainen kukka leikataan käsin erittäin huolellisesti. Väri kuljetetaan heti tehtaalle kiinteissä astioissa, jossa se jalostetaan välittömästi.

Miksi pidämme heistä?

Oikea markkinointi on hajuvesi markkinoiden toinen menestystekijä. Jos yritys tuottaa kalliin hajusteen, sen on investoitava paljon rahaa tuotteidensa mainostamiseen. Jokaisella brändillä on kasvot, useimmiten nämä ovat maailman elokuvateatterit: Keira Christina Knightley – Chanel Coco Mademoiselle Intense, Lana Del Rey ja Jared Joseph Leto – Gucci Guilty, Jennifer Shrader Lawrence – Dior, Mary Elle Fanning – Miu Miu Twist. Mainokset ovat vallanneet kuuluisat ohjaajat (Martin Scorsese, Baz Luhrmann, Frank Miller, David Lynch, Guy Ritchie). 

Yhden minuutin kohtauskuva voi ylittää tuhansia ja jopa miljoonia dollareita. Viime kädessä kaikki kustannukset sisältyvät hajusteen hintaan. Ironista, on se että voit ostaa tuoksun, jota julkkis ei edes käytä tosielämässä.

Tiettyjen muotitalojen markkinointistrategia on myydä tuotteitaan yhtenä kappaleena kuin hyvänä viininä tai taideteoksena. Ne tuottavat vain rajoitetun määrän yksiköitä, ja tämä yksinoikeus merkitsee yleistä etua. On paljon ostajia, jotka ovat valmiita maksamaan tähtitieteellisen summan kalliista hajuvedestä yksinoikeuden omistamiseksi harvinaisuutta sisältävän pullon.

Heitä tervehtii ulkonäkö …

Ja lopuksi, luettelossamme kolmas asia on pakkaus. Juuri sillä on avainrooli lopullisessa hinnassa. Jotkut hajustemerkit käärivät tuotteitaan kristalli-Baccarat-pulloihin, kun taas toiset koristavat pullon jalokivillä. Ei ole harvinaista, että säiliö maksaa enemmän kuin hajuvesi, ja päinvastoin, tavallinen mutta taitavasti leikkattu lasi voi näyttää virheettömältä, ja kustannukset ovat pienemmät. Mutta ne, jotka eivät halua maksaa yli brändeistä ovat tyytyväisiä testereihin, mutta tämä on toisesta artikkelista, ja puhumme edelleen yksinoikeudesta.

Maailman kalleimman hajusteen titteli kuuluu DKNY: lle (Golden Delicious) ja sen hinta on melko iso – miljoona dollaria, ja ehkä enemmän, koska tämä tuoksu luotiin kauan sitten vuonna 2011, tai pikemminkin pakkauskonsepti. 

Tämä ennätyksellinen hajuvesi julkaistiin yhteistyössä tunnetun korujen suunnittelijan Martin Katzin kanssa. Suurin syy kohtuuttomaan hintaan on ainutlaatuinen pullo, joka sisältää:

  • 2,5 ct keltaista timanttia (Kanariansaaret);
  • Turmaliini 1 karaatti (Paraiba, Brasilia);
  • 15 upeaa vaaleanpunaista timanttia (Australia);
  • 2700 valkoista timanttia;
  • Soikea safiiri Cabochon 7 ct (Sri Lanka).

Koko valmistusprosessi tehtiin käsin ja koruvalmistajalta kesti 1500 tuntia kovaa työtä. Hänen ponnistelut olivat sen arvoisia, koska lopputulos on upea kuva New Yorkin siluetista. Koko tässä tarinassa on yksi valtava MUTTA! – erikseen ilman pulloa, ne maksavat vain 50 dollaria.

Kallein naisten hajuvesi

Clive Christian Imperial Majesty hajuste (12 725 dollaria)

Hieno naishaju, joka on luotu harvinaisista aineyhdistelmistä, mukaan lukien Tahitian vanilja, centifolia ruusu, italialainen kaneli, jasmiini, violettijuuri ja ruusuöljy. 

Tuoksu on loistavan parfyymisti Roger Daven tekosia, ja peittämättä intoa hän keräsi ainesosia ympäri maailmaa miettimättä kustannuksia, kuten Clive Christian on luvannut.

Erottuva ominaisuus on ohutkiteesta valmistettu pullo. Tämän materiaalin kanssa on erittäin vaikea työskennellä, koska se voi helposti rikkoutua tuotannon aikana. Kaula on suojattu kultarenkaalla, jossa on viiden karaatin timantti.

Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes (6 600 dollaria)

Nimittävä kallis hajusteiden tuoksuja jatkaa kuuluisan Baccarat-tuotemerkin tuoksu. Alun perin Baccarat teki virheettömiä kristalli tuotteita, mutta 90-luvun alkupuolella päätti valloittaa hajuvesimarkkinat.Tämä hajuvesi edustaa ensimäistä rajoitetun erän Baccarat -sarjan kolmesta muunnelmasta. Tämän tuoksu on hullu sekoitus mirrestä ja santelipuusta, mausteisesta basilikasta kardemummalla, jasmiini terälehdillä ja upealla ylangilla. Selkeä polku leviää luonnollisen myskin ansiosta. Halpa-segmentin wc-vedessä: ssä tämä komponentti korvataan synteettisellä aineella, jolla on samanlaiset ominaisuudet. 

Myski on erittynyt neste muskipeuran rauhasista. Sitä käytetään hajun korjaamiseen, entsyymi tekee siitä pistävän ja stabiilin. Muskipeuroja pidetään luonnossa uhanalaisina lajeina; salametsästäjät ovat lähes kokonaan tuhonneet nämä söpöt eläimet. Jos tuoksussa on synteettistä myskiä, ​​jopa vegaanit käyttävät sitä ongemitta.

K. Nagel oli parfymisti. Tuoksuva neste kaadetaan ihastuttavaan allekirjoituskiteiden pyramidiin. Kallis pullo on Baccarat-asiantuntijoiden käsityönä ja se suljetaan ametistikiteellä. Keltainen kide laitettiin pyramidin sisään ja eliksiiri kaadetaan siihen.

Clive Christian No.1 for Women (2200 dollaria)

Tämä tuoksu oli maailman markkinoiden ykkönen sarjassa ”kalleimpia makuja” kahdesti sen julkaisun jälkeen. Naisellisen version lisäksi on miehekäs joka on myös puumainen-itämainen. Yläosaa korostavat timjami, Sisilian mandariinin ja kaiken täyttää bergamotin tuoksu. Sydämen muistiinpanot ilmaistaan ​​yhdistelmällä mäyrä- ja heliotrooppi. Pohja nuotit ovat sekoitus vetiverin, vaniljan ja meripihkan tuoksuja. Arvokas neste lepää käsityönä valmistetussa kristalliputelissa, jossa on aukko sekä 24K sterlinghopeaa ja pasianssikultaa.

Tyylikkäin naisten hajuvesi

Chanel Grand Extrait (4200 dollaria) 

Fantastisen menestyvä merkki muotiteollisuudessa Chanel loi uskomattoman tuoksunsa 1900-luvun 20-luvulla. Siitä on tullut keräilijöiden ja hajuvesien tuntijoiden etsimä aarre. Yhdistelmä herättää voimansa kauniiden, abstraktien kukkien tuoksulla illuusorisessa kentässä. Hajuvesi säilytetään diskreettisessä suuntaissärmiössä ja suljetaan kristallikannella ja viimeistellään tavaramerkillä. Hajuvesiasiantuntia Ernest Beau sai valita ajan kalleimmat ainesosat: ruusuöljyn, filippiiniläisen ylang-ylangin ja Grassin jasmiinin. 

Jasmiiniuutteen saamiseksi on käsiteltävä valtava määrä leikkokukkia. Lisäksi terälehdet on estettävä murskautumasta ja murtumasta, ennen kuin ne käsitellään. Raaka-aineiden toimittamisen johdonmukaisuus ja nopeus tehtaalle on erittäin tärkeää: Orgaanisista komponenteista huolimatta Ernest Bo teki tempun, josta tuli hänen tunnusomainen piirre, lisäämällä laboratoriossa saadun kemikaalin alifaattisten aldehydien yhden prosentin yliannostuksen hajua.

Kallein miesten hajuvesi

Maapallon naispuolisiin verrattuna rikkaat miehet eivät ole niin yksinkertaisia, että käyttäisivät vaikeasti ansaitut rahansa hajusteihin. He maksavat mieluummin kohtuullisen hinnan pullosta hyvää ja harvinaista alkoholia, mutta on myös poikkeuksia.

Lalique – Bentley Crystal Edition (4600 dollaria)

Ranskan kristallitehdas Lalique valmisti hajusteiden säilytysastian brittiläiselle autoteollisuus tehtaalle Bentley Motors:sille. Pullossa toistetaan legendaarisen siivekkään englannin kirjaimen “B” kirjaimen tunnus. Siipiä koristavat kimalteleva kristalli, jonka allekirjoitus on viilelty päälle, ja ne symboloivat mielikuvituksen lentoa.

Eau de parfum tuotetaan rajoitetussa erässä, ja se voidaan ostaa tilauksella tai keräilijöiltä. Eliksiiri on infusoitu puisilla muistiinpanoilla, hieno mokkanahka. Luojana on M. Alran ranskalaisesta hajuvesitalosta tuleva Robertet. Hajuvesiteollisuus ei ollut arka ja valitsi suoraan ainutlaatuiset esanssit heijastaakseen koko arvoaan.

Kallein miesten hajusteiden

Clive Christian – hienojen naisten hajusteiden ykkönen – ei voinut sivuuttaa miehiä, joten hänen vahva ja raskas tuoksumekokoelma ansaitsee erillisen osion.

Yhdessä aikamme parhaiden ”ukkojen” ja suunnittelijoiden kanssa yritys pystyi julkaisemaan 4 radikaalisti erilaista tuoksua:

  • Imperial Majesty
  • Clive Christian No. 1
  • C. Christian for men
  • 1872 Perfume

House-tuotteiden hinnat alkavat 300 dollarista ja päättyvät upeisiin numeroihin, jotka ovat noin 15 000 dollaria 30 ml: lta!

Jotkut hajuvedet toimitetaan vain suurissa astioissa, jolloin kustannukset nousevat 5-10 kertaa. Tuotemerkki on lueteltu Guinnessin ennätyskirjassa maailman kalleimpana hajuvetenä.

Brittiläisen yrityksen parfymistit työskentelevät tarkasti valitussa aristokraattisen ylellisyyden tyylissä. Pullon pakkaamiseen liittyvä pomppaus osoittaa jälleen hajuvesien laskeneen huippuluokan ylellisyystuotteeksi. Suunta erottuu kapealla poikkeamalla tekijän fantasioita kohtaan, ilman pienintäkäänkään vihjettä massatuotteesta. Valinta tapahtuu syrjäisillä alueilla, asiantuntijoille annetaan täydellinen vapaus komponenttien valinnassa, paitsi tähän mainittaessa – ei halpoja elementtejä, vain parhaat, vain luonnolliset.

Maestro: n miesten hajusteissa hallitsevat sitrushedelmät (hapan lime, Sisilian sitruuna, katkera greippi), vihreä tee, kardemumma ja sypressi tulee hieman sivuun. Sydänsävelet ovat aina voimakkaita ja vankkoja: jasmiini, mausteet tulevat kaikkialta maailmasta. Sandaalipisarat, muskottipähkinä, agarwood (oud) toimivat kiinnitys-sävelinä.

Oud on erinomainen ja ainutlaatuinen ainesosa niille, jotka ovat rakastuneet kausiluokan tuoksuihin. Oudipuuydin, josta öljy uutetaan, on tahallisesti saastunut tietyn tyyppisillä bakteereilla. Agari on taudin ja kasvin itsestään parantumisen tulosta.

Kallis miesten hajuvesi nro 2

Paco Rabanne – 1 miljoona 18 karaattia (55 000 dollaria)

Hajun ja arvon hulluus esitetään hajuvedessä, jonka Paco Rabanne:n kunnianhimoinen nimi on miljoona karaattia. LUXE Edition -hajuvesien allekirjoitus puhuu puolestaan, vain etuoikeutetut yleisöt voivat ostaa sen: tuotemerkkien fanit, keräilijät ja korkean yhteiskunnan edustajat. 

Pullo pidetään lukittavassa kotelossa kultaisen lukon alla, jonka saranat ja osat ovat myös puhdasta kultaa. Ja hajuvesipullo itsessään on piilotettu arvokkaan päällysteen alle. Suunnittelija Duchaufour Laurence salli tällaisen tyylikkyyden, hän on tullut tunnetuksi paremmin tilojen sisustuksesta kuin hajuvesistä. 

Tuoksun ovat luoneet lahjakkaat taiteilijat Christophe Reynaud, Olivier Pesho ja Michel Girard. Koostumus sisältää: houkuttelevaa kanelia, virkistävää minttua, uskomattomia mausteita ja patchouli. Koko konsepti vaippaa vaalean ihon ja valkoisen puun viehätysvoiman täydentäen vaikutelmaa.

Tags:

DealExpert
Logo